A Honda CR-V ötcsillagos minősítést szerzett a Euro NCAP töréstesztjén

Kitűnő, ötcsillagos eredménnyel zárt a - gépjárművek töréstesztjére szakosodott - Euro NCAP (ejtsd: juró enkep) vizsgálatain az új Honda CR-V, így a japán szabadidő-autó immáron hivatalosan is az egyik legbiztonságosabb európai modell.

A nyúzópróbák során a Euro NCAP szakemberei nem csak az utasbiztonságot tanulmányozták, hanem a gyermekek és gyalogosok védelmét, valamint a menetasszisztensek működését is. A minden részletre kiterjedő vizsgálat átfogó képet ad a jármű nyújtotta biztonságról, az egyszerű, csillagos osztályozási rendszer pedig könnyen értelmezhető támpontot nyújt vásárlóknak. Mióta 2009 februárjában a Euro NCAP bevezette a jelenleg is használt értékelési metódust, a Honda modelljei egytől-egyig ötcsillagos minősítést kaptak, beleértve az Accordot, a Civic-et, a CR-Z-t, a Jazz-t, az Insightot és az új CR-V-t is.

Az új CR-V kitűnő szereplése jól példázza, hogy a Honda járműveinek tervezésénél mekkora hangsúlyt kap a biztonság. A fejlesztések során a „védelmet mindenkinek” elv érvényesül, miszerint a mérnökök nem csak a járműben ülőkre koncentrálnak, hanem annak figyelembevételével alkotják meg az autót, hogy gázolás esetén a lehető legkisebb baja essen a gyalogosnak, ütközésnél pedig a másik kocsi utasainak. A Honda Tochigiben (Japán) található kutatási és fejlesztési központjában eltérő méretű, illetve súlyú járművek ütköztetésére is lehetőség van, minden körülmény adott tehát azon megoldások kidolgozására, melyek segítségével a sérülések mérsékelhetők.

Az új CR-V a következő modell a Honda kínálatában, amiben megjelenik az Earth Dreams Technology motorcsalád első európai tagja, az 1.6 i-DTEC. A fronthajtású, manuális váltóval felszerelt változathoz rendelhető dízel erőforrás teljesítmény, gazdaságosság és környezetvédelem terén egyaránt a maximumot nyújtja, hiszen 120 lóerős teljesítménye és 300 Nm-es forgatónyomatéka dacára mindössze 119 gramm széndioxidot bocsát ki kilométerenként. A Honda CR-V 1.6 i-DTEC 2013 őszén érkezik a kereskedésekbe.

Szerkesztői jegyzetek

Menetbiztonsági eszközök a Honda CR-V-ben

Menetstabilizáló (Vehicle Stability Assist - VSA) és kipörgésgátló
A VSA feladata, hogy gyorsításnál, lassításnál, kanyarodásnál és hirtelen manővereknél segítse a vezetőt a jármű irányításában. Ha a rendszer veszélyhelyzetet érzékel, a stabilitás megőrzése érdekében automatikusan, egymástól függetlenül fékezi a kerekeket, és a motor teljesítményleadását is szabályozza.

Adaptív, elektronikus szervokormány (Motion Adaptive Electronic Power Steering - MA-EPS)

Az MA-EPS folyamatosan figyeli a jármű helyzetét, s ha fékezés vagy kanyarodás közben megcsúszást érzékel, úgy változtatja a rásegítés mértékét, hogy a vezetőt a helyes kormánymozdulatokra ösztökélje. Ráadásként – a hatékonyság és precízebb visszajelzés érdekében – a rendszer hozzájárul az autó stabilitásának megőrzéséhez a fékezéseknél, valamint mérsékeli az alul-, illetve túlkormányozottságot.

Vészfékasszisztens (Emergency Stop System - ESS)

Vészhelyzetben az ESS automatikusan fékez és bekapcsolja a vészvillogót. Ilyenkor az irányjelzők az átlagosnál gyorsabban villognak, ezzel tudatva a többi közlekedőt, hogy az autónak hirtelen kellett megállnia. Az ESS alkalmazásával az ütközések elkerülhetők, illetve a becsapódás ereje csökkenhető.

Fejlett Menetbiztonsági Rendszer (Advanced Driving Assist Systems - ADAS)

Az ADAS három innovatív kiegészítőt foglal magában, melyek új szintre emelik a menetbiztonság fogalmát.

Sávtartó automatika (Lane Keeping Assist System - LKAS)
Az LKAS kamerák segítségével pásztázza az úttestet, és azonnal érzékeli, ha a jármű túl közel kerül a sávelválasztó útburkolati jelhez. Ilyen esetekben az adaptív szervokormány automatikusan működésbe lép, és a sáv közepére irányítja a járművet, ezzel is csökkentve a baleset esélyét.

Adaptív sebességrögzítő (Adaptive Cruise Control - ACC)
Az adaptív sebességrögzítő révén a vezető nem csak az utazósebességről dönthet, hanem arról is, hogy milyen távolságból kívánja követni az előtte haladót. Ha a két jármű közötti távolság a beállított érték alá csökken, a rendszer automatikusan lelassítja az autót, majd, ha szabad az út, ismét a megadott sebességre gyorsítja. Amennyiben a vezérlőelektronika úgy érzékeli, hogy erőteljes fékezésre van szükség, figyelmezeti a vezetőt, hogy lépjen a pedálra.

Ütközésmérsékelő fékrendszer (Collision Mitigation Braking System - CMBS)
A CMBS folyamatosan monitorozza a jármű előtti teret, s ha úgy ítéli meg, hogy a jármű túl gyorsan közeledik valamihez, azonnal figyelmezteti a pilótát és megkezdi a lassítást. Hatékony működésének köszönhetően az ütközésmérsékelő fékrendszer jelentősen csökkentheti a ráfutásos balesetek kockázatát, illetve a becsapódás erejét.

Az ADAS rendszer részegységei nem helyettesítik a pilótát, de mindig készen állnak, hogy segítséget nyújtsanak a biztonságos, balesetmentes közlekedésben.

Fejlett kompatibilitású karosszériaszerkezet (Advanced Compatibility Engineering Body Structure - ACE)

Az ACE kocsitest kiemelkedő biztonságot nyújt a CR-V utasai számára. Alapja az autó orr-részében kialakított sokszögű vázszerkezet, ami különleges konstrukciójának köszönhetően hatékonyan nyeli el az ütközési energiát, egyszersmind - speciális, irányított gyűrődésű teherviselő elemek láncolata révén - eltéríti az utascella irányából a becsapódásnál fellépő erőket. További előnye, hogy felépítéséből fakadóan csökkenti az alá- és ráfutásos balesetek kockázatát, azaz akkor is védi az utasokat, ha eltérő méretű, súlyú vagy kategóriájú járművel ütközik az autó.

Gyalogosvédelem

A CR-V orr-részét annak figyelembevételével tervezték a mérnökök, hogy gázolásnál a gyalogos sérülésének esélye minimális legyen. Ennek érdekében:

  • a motorháztető alatt jelentős hely áll rendelkezésre, így a karosszériaelem szabadon deformálódhat, s elnyelheti a becsapódási energiát,
  • az ablaktörlőkarok nagyobb erő hatására letörnek,
  • az első lökhárítót és a motorháztetőt energiaelnyelő konzolok, illetve zsanérok tartják.

Ostorcsapás elleni védelem

A Honda szakemberei ostorcsapás elleni védelmi rendszert építettek a CR-V első üléseibe, ezáltal a ráfutásos baleseteknél mérsékelhető a nyaki sérülések kockázata.

Az új CR-V-ről

Az új CR-V sikeresen menti át napjainkba az ősmodell értékeit, így a hatékonyság, teljesítmény, biztonság és funkcionalitás tökéletes összhangját élvezhetik a modell vásárlói. Poggyászaikat rendkívül tágas, 1648 literesre bővíthető csomagtartó várja, amit az egyetlen mozdulattal síkba dönthető, 60/40 arányban osztott hátsó üléssor tesz még praktikusabbá. Az egykaros rendszernek köszönhetően az ötüléses CR-V egy szempillantás alatt sokcélú áruszállítóvá varázsolható.

A 2013 őszétől megvásárolható Honda CR-V 1.6 i-DTEC fronthajtású, manuális váltóval felszerelt változatban lesz elérhető, 120 lóerős teljesítményével és 300 Nm-es forgatónyomatékával 119 g/km-es széndioxid-kibocsátás áll szemben.

Az üzemanyag-hatékony közlekedés érdekében a Honda mérnökei ECON üzemmódkapcsolóval szerelték fel a CR-V-t, és az alapjárat-leállító (start&stop rendszer) mellett alapfelszereltség az Eco Assist rendszer is, ami segít a vezetőnek, hogy takarékos vezetési stílust vehessen fel.

Az 1995-ben bemutatott CR-V-ből eddig ötmillió példány kelt el világszerte, így a világ legsikeresebb szabadidő-autói közé sorolható. Népszerűségéről árulkodik, hogy több mint 160 országban forgalmazzák, s Európában, Észak-Amerikában, Dél-Amerikában és Afrikában is igen közkedvelt.

Pár mondat a Euro NCAP-ről

A Euro NCAP egy jármű-töréstesztekre szakosodott független szervezet, ami az Európában forgalmazott autók biztonsági jellemzőit vizsgálja, és segít az autóvásárlóknak a választásban. A szervezetet 1997-ben alapította hét európai kormány és az Európai Bizottság, valamint számos autós, illetve vásárlói tömörülés az Európai Unió országaiból. Létrejöttét követően hamar a járműipar meghatározó szereplőjévé nőtte ki magát, még biztonságosabb autók gyártására késztetve a márkákat.

A Euro NCAP által felállított csillagos osztályozási rendszer a járművek általános biztonságára fókuszál, könnyen értelmezhető támpontot nyújtva a vásárlóknak. A rendszer a frontális, oldalirányú és ráfutásos baleseteknél nyújtott védelmet, a gyermek- és gyalogosvédelmet, valamint a menetbiztonsági eszközök hatékonyságát is figyelembe veszi.

Az aktuális értékelési rendszer 2009 februárjában lépett érvénybe, s egy súlyozott átlagra épül, amit a különféle biztonsági területeken nyújtott eredményekből számítanak ki (50 % utasvédelem, 20 % gyermekvédelem, 20 % gyalogosvédelem, 10 % menetbiztonsági segédberendezések).

További információért, kérjük, látogasson el a www.euroncap.com weboldalra.